Materiały do kształcenia zdalnego 22-23.06.2020 SŁONECZKA

Opublikowano: 2020-06-22 08:20, Numer artykułu: 29723

22.06.2020

Cele (dziecko):

  • Opowie o czym jest wiersz
  • Ułoży chronologicznie ilustracje
  • Utrwali zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji

Słuchanie wiersza Teresy Błaszczyk pt. „Bezpieczne wakacje” (załącznik)

Rodzic czyta wiersz i na zakończenie prosi, aby dziecko spróbowało określić, o czym wiersz opowiada. Następnie prowadzący układa na podłodze ilustracje z zasadami bezpiecznego zachowania (w przypadkowej kolejności) i prosi, aby dziecko przez chwilę się im przyjrzało. Wyżej układa w kolejności karty z cyframi od 1 do 6 i wyjaśnia, że w trakcie czytania wiersza będzie robił przerwy i w tym momencie dziecko będzie mogło umieścić pod odpowiednią cyfrą obrazek ilustrujący zasadę, o której mowa w wierszu.

Na koniec rodzic losuje kartki z zapisanymi zasadami i odczytuje je na głos, a dziecko wskazuje ilustrację, pod którą powinien znaleźć się ten napis:

1 Na wycieczce trzymaj się zawsze blisko swojej grupy!

2Kiedy wyruszasz w podróż autem, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa!

3 Chroń głowę i skórę przed słońcem. Do wody wchodź tylko pod opieką dorosłych!

4 Przed wyjściem do lasu załóż odpowiedni strój i użyj środków odstraszających kleszcze i owady!

5 W górach zachowuj się cicho i zostaw po sobie porządek!

6 Gdy wybierasz się na rower lub wrotki, zawsze zakładaj kask i ochraniacze!

Bezpieczne wakacje

(Teresa Błaszczyk)

Lato, słońce, wiatr i woda –

wakacyjny czas!

Morze, góry i przygoda

nic nie zatrzyma nas!

Na wycieczkę wyruszamy.

Łatwo zgubić się w tym tłumie.

– Od grupy się nie odłączamy!–

To przedszkolak już rozumie. (1)

Podróż autem planowana? –

więc dokładnie zapnij pasy,

byś bezpiecznie mógł pokonać

kilometry długiej trasy. (2)

Latem w słońcu ziemia cała,

czasem niebo zsyła żar.

Ty weź czapkę, krem do ciała –

poznaj plażowania czar!

Gdy nad wodą wczasujemy,

co dzień czeka kąpiel, plaża.

Nie wchodź jednak sam do wody,

bo nieszczęście też się zdarza.

Z mamą, z tatą pływaj śmiało,

ciesz się słońcem i przygodą,

lecz powtarzam z mocą całą:

– Nie ma żartów z wielką wodą! (3)

Szumu drzew chciałbyś posłuchać? –

Na wędrówkę idź w głąb lasu,

lecz dokładnie okryj kostki,

by nie było ambarasu.

Na komary, osy, kleszcze

miej baczenie! – uwierz mi!–

więc olejkiem się zabezpiecz,

by spokojnie dalej iść. (4)

Kiedy w górach będziesz wreszcie,

patrz na skały, zieloności –

i pamiętaj, że tu jesteś

tylko chwilę gór tych gościem.

Wędruj nad potokiem cicho,

wsłuchuj się w melodię gór.

Nie krzycz – bo obudzisz licho.

Nie śmieć – bo rozgniewasz bór.(5)

Chcesz pojeździć na rowerze?

Może włożyć rolki, wrotki? –

Nie zapomnij o swym kasku.

Wkładaj szybko, ten nowiutki!

Tam – na ścieżce rowerowej –

z tobą wiatr i słońca blask...

W ochraniaczach jest bezpieczniej –

jedziesz śmiało, błyszczy kask! (6)

Lato, lato nie trwa wiecznie,

choć byś chciał zatrzymać czas.

Baw się dobrze, lecz bezpiecznie,

czy to morze, góry, las.

 

Zadanie dodatkowe:

Zabawa klasyfikacyjna „Kuferek bezpieczeństwa” (załącznik)

W kuferku umieszczamy obrazki, które dziecko losuje i dopasowuje do konkretnych ilustracji przedstawiających zasady bezpieczeństwa podczas wakacji. Za każdym razem, kiedy dziecko umieszcza obrazek obok ilustracji, wyjaśnia, dlaczego jego zdaniem pasuje do tej zasady:

Na wycieczce trzymaj się zawsze blisko swojej grupy!

(kamizelka odblaskowa);

Kiedy wyruszasz w podróż autem, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa!

(fotelik dziecięcy z pasami bezpieczeństwa);

Chroń głowę i skórę przed słońcem. Do wody wchodź tylko pod opieką dorosłych!

(czapka z daszkiem, krem z filtrem);

Przed wyjściem do lasu załóż odpowiedni strój i użyj środków odstraszających kleszcze

i owady!

(kurtka z kapturem, buty zakrywające kostkę);

W górach zachowuj się cicho i zostaw po sobie porządek!

(zgniecione butelki w worku na śmieci; dziecko pokazujące gest uciszania);

Gdy wybierasz się na rower lub wrotki, zawsze zakładaj kask i ochraniacze!

(kask ochronny, ochraniacze na łokcie i kolana).

 

23.06.2020

Cele (dziecko):

  • Nazywa przedmioty
  • Wymyśla własne historie lub bajki
  • Mówi posługując się zdaniami złożonymi

Zabawa kreatywna „wakacyjna opowieść”

Dziecko wylosuje ze skrzyni przedmiot i podejmie próbę opowiedzenia wymyślonego fragmentu historii (musi użyć w historii wylosowanego przedmiotu). Następnie dziecko losuje kolejny przedmiot i kontynuuje opowieść. Zabawa trwa tak długo aż uda się ułożyć całą historię lub skończą się przedmioty w skrzyni. Do skrzyni można włożyć np. czapkę, mapę, monetę, kamyk, butelkę z wodą itp.

Zadanie dodatkowe:

Ćwiczenia grafomotoryczne (załącznik)

Odszukaj w książce lub wydrukuj kartę pracy. Rysuj po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie Dokończ rysować ryby według wzoru. Pokoloruj je.

Praca techniczna „Łódka” (załącznik)

Przygotuj kartkę papieru. W załączniku znajdziesz instrukcję składania łódki. Spróbuj nauczyć się, jak krok po kroku