Domowy kącik zabaw przedszkolaka- propozycje eksperymentów
Przy takich zabawach można narobić bałaganu, ale dzięki nim, dzieci wiele się uczą.
Materiały potrzebne do wykonania eksperymentu
Potrzebne nam będą:
- dwie butelki z takim samym otworem (lub dwa słoiczki),
- woda,
- bibuła marszczona,
- sól lub cukier,
- łyżeczka,
- patyczek,
- miska,
- tekturka.
Miskę używamy dla bezpieczeństwa, gdyby coś poszło nie tak. Lepiej, aby woda wylała się właśnie do naczynia, niż rozlała po stole i podłodze.
Doświadczenie z wodą – wykonanie. Jak woda dzieli się kolorem – opcja 1.
Butelki wkładamy do miski i napełniamy je wodą. Każde z dzieci ma dwie butelki, do jednej należy włożyć bibułę marszczoną w celu zabarwienia cieczy. Papier wyjmujemy. Do drugiej butelki możemy wsypać dwie łyżeczki soli (zaraz dowiecie się dlaczego) i wymieszał ją w celu rozpuszczenia, Natomiast pierwszą zostawiamy bez zmian. Następnie do każdej z nich dolewamy wody do maksimum.
Na butelkę z przeźroczystą wodą nakładamy tekturkę i mocno ją dociskamy, tak by woda się nie wylała, kiedy odwrócimy ją do góry nogami. Nie jest to łatwe, więc młodsze dzieci mogą poprosić o pomoc dorosłego. Ustawiamy butelkę z tekturą na drugiej, zabarwionej i delikatnie usuwamy tekturę, starając się, by woda się nie wylała. Obserwujemy co się dzieje – górna butelka zabarwi się na ten sam kolor, ale… w butelce z solą ta reakcja zaszła znacznie szybciej niż w pierwszej, dlaczego i co się stało?
Cząsteczki barwnika, czyli bibuły rozpuściły się i rozprzestrzeniły w wodzie, dlatego już na początku w pierwszej butelce zmieniła ona kolor. Co się stało, że woda w drugim naczyniu też się zabarwiła? Najczęściej dzieci odpowiadają, że woda z dołu popłynęła do góry – to jednak nie do końca prawda. Grawitacja sprawia, że woda z odwróconej butelki będzie spływała w dół, a skoro tak się dzieje, to woda z dołu też musi się gdzieś przemieścić. Zostanie więc „przepchnięta”, a w związku z tym wymiksuje się. Dosypując soli (lub cukru) do butelki zmieniliśmy gęstość wody, stąd zasolona „bezbarwna” woda, szybciej spłynęła i wymieszała się po drodze z kolorową. W butelce bez soli ta reakcja zaszła również, ale znacznie wolniej.
Jak woda dzieli się kolorami – opcja 2.
To doświadczenie można również wykorzystać tłumacząc dzieciom mieszanie kolorów podstawowych w celu uzyskania barw pochodnych. Postępowanie jest bardzo podobne. Obie butelki napełniamy wodą, jednak wodę barwimy w obu (np. 1 zestaw – żółta + niebieska; 2 zestaw – czerwona + żółta; 3 zestaw – niebieska + czerwona). Do jednej z nich nasypujemy sól i rozpuszczamy.
Drugą zakrywamy kartonikiem i obracamy, kładąc na pierwszej. Kiedy usuniemy zaporę, woda się wymiesza, ale powstaną nam barwy pochodne: żółty + czerwony = pomarańczowy, niebieski + żółty = zielony, niebieski + czerwony = fioletowy.