Domowy kącik zabaw przedszkolaka- propozycje eksperymentów

Opublikowano: 2020-05-08 11:13, Numer artykułu: 26816

Przy takich zabawach można narobić bałaganu, ale dzięki nim, dzieci wiele się uczą. 

 

Materiały potrzebne do wykonania eksperymentu

Potrzebne nam będą:

  • dwie butelki z takim samym otworem (lub dwa słoiczki),
  • woda,
  • bibuła marszczona,
  • sól lub cukier,
  • łyżeczka,
  • patyczek,
  • miska,
  • tekturka.

Miskę używamy dla bezpieczeństwa, gdyby coś poszło nie tak. Lepiej, aby woda wylała się właśnie do naczynia, niż rozlała po stole i podłodze.

 

Doświadczenie z wodą – wykonanie. Jak woda dzieli się kolorem – opcja 1.

Butelki wkładamy do miski i napełniamy je wodą. Każde z dzieci ma dwie butelki, do jednej należy włożyć bibułę marszczoną w celu zabarwienia cieczy. Papier wyjmujemy. Do drugiej butelki możemy wsypać dwie łyżeczki soli (zaraz dowiecie się dlaczego) i wymieszał ją w celu rozpuszczenia, Natomiast pierwszą zostawiamy  bez zmian. Następnie do każdej z nich dolewamy wody do maksimum.

Na butelkę z przeźroczystą wodą nakładamy tekturkę i mocno ją dociskamy, tak by woda się nie wylała, kiedy odwrócimy ją do góry nogami. Nie jest to łatwe, więc młodsze dzieci mogą poprosić o pomoc dorosłego. Ustawiamy butelkę z tekturą na drugiej, zabarwionej i delikatnie usuwamy tekturę, starając się, by woda się nie wylała. Obserwujemy co się dzieje – górna butelka zabarwi się na ten sam kolor, ale… w butelce z solą ta reakcja zaszła znacznie szybciej niż w pierwszej, dlaczego i co się stało?

Cząsteczki barwnika, czyli bibuły rozpuściły się i rozprzestrzeniły w wodzie, dlatego już na początku w pierwszej butelce zmieniła ona kolor. Co się stało, że woda w drugim naczyniu też się zabarwiła? Najczęściej dzieci odpowiadają, że woda z dołu popłynęła do góry – to jednak nie do końca prawda. Grawitacja sprawia, że woda z odwróconej butelki będzie spływała w dół, a skoro tak się dzieje, to woda z dołu też musi się gdzieś przemieścić. Zostanie więc „przepchnięta”, a w związku z tym wymiksuje się. Dosypując soli (lub cukru) do butelki zmieniliśmy gęstość wody, stąd zasolona  „bezbarwna” woda, szybciej spłynęła i wymieszała się po drodze z kolorową. W butelce bez soli ta reakcja zaszła również, ale znacznie wolniej.

Jak woda dzieli się kolorami – opcja 2.

To doświadczenie można również wykorzystać tłumacząc dzieciom mieszanie kolorów podstawowych w celu uzyskania barw pochodnych. Postępowanie jest bardzo podobne. Obie butelki napełniamy wodą, jednak wodę barwimy w obu (np. 1 zestaw – żółta + niebieska; 2 zestaw – czerwona + żółta; 3 zestaw – niebieska + czerwona). Do jednej z nich nasypujemy sól i rozpuszczamy.

Drugą zakrywamy kartonikiem i obracamy, kładąc na pierwszej. Kiedy usuniemy zaporę, woda się wymiesza, ale powstaną nam barwy pochodne: żółty + czerwony = pomarańczowy, niebieski + żółty = zielony, niebieski + czerwony = fioletowy.