Materiały do kształcenia zdalnego 22-24.04.2020 SÓWKI

Opublikowano: 2020-04-22 13:58, Numer artykułu: 25477

Dzień dobry!

Zaczynamy nowy blok tematyczny poświęcony szeroko rozumianej higienie. „CzyściochowePrzedszkole” to inicjatywa edukacyjna podjęta przez drogerie Rossmann. „Czyściochowe Przedszkole” wspiera nauczycieli i rodziców, aby nauczyć najmłodszych, jak samodzielnie dbać o każdy aspekt zdrowego i czystego ciała.Nasze Przedszkole zgłosiło udział, więc zaczynamy J

22.04.2020

Temat: Potrafię prawidłowo umyć ręce

Cele:

  • Dziecko potrafi prawidłowo myć ręce.
  • Dziecko wymienia, kiedy należy myć ręce.
  • Dziecko wie, że mydło lepiej rozpuszcza się w ciepłej wodzie.

Pokaz mycia rąk w oparciu o wiersz „Mycie rąk”

Jako wprowadzenie porozmawiajmy z dziećmi, kiedy należy myć ręce (załączniki + poniższy opis):

„Są sytuacje, w których zawsze powinniśmy myć ręce: przed posiłkiem, po kontakcie ze zwierzętami czy nawet ich karmą i zabawkami. Gdy widzimy, że dłonie są brudne lub lepkie, po skorzystaniu z toalety, po powrocie do domu (przedszkola), po korzystaniu z komunikacji miejskiej, po kontakcie z osobą chorą, po kichnięciu w dłoń. Kiedy jesteśmy chorzy, powinniśmy częściej dbać o czystość rąk”

Posłuchaj wiersza i popatrz na obrazki (załącznik-etapy mycia rąk). Spróbuj umyć ręce według wskazówek w wierszu. Rodzic nadzoruje i pomaga utrwalić kolejne etapy. Zwróćmy uwagę by mycie rąk trwało około 30-40sekund

Czy dorosłe czy dziecięce

Każdy myje swoje ręce

Podwijam więc rękawy

Wodę puszczam – nie ma sprawy

Mydło biorę, bo bez niego

Nie ma mycia poprawnego

Najpierw w środku robię pianę

Na tym jednak nie ustanę

Grzbiet pocieram Lewy, prawy

Łączę palce

Dla zabawy

Kciukiem kręcę

Nadgarstkami

I gilgoczę opuszkami

 

A dla ułatwienia i umilenia całość nagrana w formie filmiku (link wysłany osobnym e-mail)

Zadania dodatkowe:

„Łazienkowe zagadki”

Rodzic czyta zagadki, dziecko podejmuje próbę odgadnięcia hasła:

  • Kolorowe i pachnące

Do mycia rąk służące (mydło)

  • W umywalce lub w wannie

Umyje cię ona starannie (woda)

  • Wanna służy do kąpania

A on do wycierania (ręcznik)

  • Może być duża, może być mała

 Ale do mycia jest doskonała (umywalka)

  • W niej się wykąpiesz

Umyjesz ręce

Gdzie ty to zrobisz? W swojej… (łazience)

Eksperyment „Jaką wodę lubi mydło?”

Rodzic przygotowuje dwie miski: z ciepłą i zimną wodą. Dzieci dostają łyżki oraz mydło pokrojone na drobne kawałki. Wsypują do misek pokrojone mydło, mieszają i obserwują, gdzie mydło rozpuści się szybciej: w wodzie ciepłej czy zimnej. Podsumowaniem eksperymentu jest rozmowa z dziećmi, co się stało z mydłem i dlaczego lepiej myć ręce w ciepłej wodzie.

 

23.04.2020

Temat: Znam zasady mycia zębów

Cele:

•             Dziecko zna zasady mycia zębów (czas i częstotliwość).

•             Dziecko wie, że zęby należy myć dokładnie.

 

 Oglądanie teatrzyku „Królik Higienek kontra Ząbiaki”

W linku (osobny e-mail) wysyłam dostęp do filmiku ;) zapraszam do oglądania, a po obejrzeniu do rozmowy z rodzicami. Pomogą Wam poniższe pytania:

  • Kto jest bohaterem bajki?
  • Co spotkało królika Higienka?
  • Co zaproponowała Szczocia?
  • Kim były Ząbiaki i co robiły?
  • Ile czasu trwała zabawa w wymiatanie Ząbiaków?
  • Jak zakończyła się historia?

Przygotujcie teraz kartkę i kredki. Zapraszam dzieci do narysowania tego, co obejrzały. Najciekawsze prace zgłoszę do konkursu organizowanego przez drogerie Rossmann. Uwaga nie można korzystać z szablonów i gotowych półmateriałów. Praca powinna być wykonana samodzielnie przez dziecko J.

Zadania dodatkowe:

Nauka piosenki „Myj zęby” Fasolki

https://www.youtube.com/watch?v=_heWtxGXdfQ

„Szczotka pasta, kubek, ciepła woda, tak się zaczyna wielka przygoda,
myje zęby, bo wiem dobrze o tym, kto ich nie myje ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć, trzeba tylko chcieć.
Szczotko, Szczotko, hej szczoteczko! O! O! O!
Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko. O! O! O!
W prawo, w lewo, w lewo,w prawo. O! O! O!
Po jedzeniu kręć się żwawo. O! O! O!
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo. O! O! O!
Po jedzeniu kręć się żwawo. O! O! O!
Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć!”

Posłuchajcie razem piosenki. Dziecko odpowiada na pytania:

  • O czym jest treść piosenki?
  • Co jest potrzebne do mycia zębów?
  • Czy piosenka jest wesoła czy smutna?
  • Czy piosenka jest wolna czy szybka?
  • Dlaczego należy myć zęby?

 

Quiz królika Higienka – utrwalanie wiedzy na temat dbania o zęby

Rodzic czyta pytanie, a dziecko odpowiada PRAWDA/FAŁASZ

v  Zęby służą do chodzenia.

v  Zęby myjemy rano i wieczorem.

v  Chore zęby leczymy u weterynarza.

v  Zęby myjemy mydłem.

v  Szczotkę nakładamy na pastę.

v  Pastę nakładamy na szczoteczkę.

v  Zęby myjemy przez ok. 3 minuty.

v  Brudną szczotkę i kubek odkładamy na półkę.

v  Gdy zdrowo jemy, mamy zdrowe zęby.

v  Cukierki są zdrowe dla zębów.

v  Dentysta sprawdza nasze zęby i pokazuje, jak o nie dbać.

v  Gdy mam brudne zęby, to jest na nich bardzo dużo bakterii.

v  Zęby myjemy przez 3 minuty, 2 razy dziennie każdego dnia.

 

24.04.2020

Temat: Poznajemy zawód dentysty

Cele:

  • Dziecko wie, kim jest dentysta i czym się zajmuje
  • Dziecko rozumie konieczność chodzenia na wizyty kontrolne do dentysty
  • Dziecko ułoży historyjkę obrazkową w odpowiedniej kolejności i ją opowie własnymi słowami

Historyjka obrazkowa „U dentysty” (załącznik)

Rodzic drukuje lub pokazuje na monitorze komputera ilustracje (w pomieszanej kolejności). Dziecko opisuje co widzi na obrazkach tzn. kto jest, co robi, gdzie itp. Po omówieniu każdej ilustracji dziecko podejmuje próbę ułożenia jej (lub wskazania) w odpowiedniej kolejności i opowiada całą historię. Rodzic zatwierdza poprawność. Gdyby dziecko popełniło błąd to przy opowiadaniu można nakierować zadając pytania, tak aby dziecko samo doszło do rozwiązania.

Zadania dodatkowe:

Zabawa tematyczna „U dentysty”

Jeśli posiadacie w domu zabawki do naśladowania dentysty lub macie pomysł na ich zastępniki, to zapraszam do zabawy, gdzie naśladujemy pracę stomatologa. Stwórzcie gabinet lub kącik stomatologa. Dzieci niech zaproszą misie lub lalki jako pacjentów. Oswajamy dziecko z lękiem przed wizytami poprzez zabawę.

„Co dobre, a co złe dla zębów?” – klasyfikowanie produktów

Narysuj/wydrukuj dwa zęby. Jeden zdrowy (uśmiechnięty), a drugi zepsuty (smutny). Wyobraź sobie, że przed Tobą leżą następujące produkty: jabłko, cukierek, coca-cola, ogórek, woda mineralna, ciastko, mleko. Twoim zadaniem jest podzielić te produkty na te, które szkodzą naszym zębom i na zdrowe produkty. Narysuj je koło zębów uwzględniając podział.

 

Zajęcia zostały opracowane na podstawie zebranych inspiracji z:

  • Chmikuj.pl
  • Czyściochowo.pl
  • Magazyn „Bliżej Przedszkola” nr2/2016