Materiały do kształcenia zdalnego 27-28.04.2020 SÓWKI
27.04.2020
Temat:PociakiSmrodziaki chowają się w zakamarkach
Cele:
(Dziecko)
- Wie, że trzeba dokładnie myć wszystkie części ciała.
- Wymienia przedmioty potrzebne do kąpieli
- Wie, jakie sprzęty znajdują się w łazience.
Łazienka Rudki – kreatywna zabawa w projektanta łazienki
Wysłuchajcie lub przeczytajcie bajkę „Rudka śpiewa w wannie”. Porozmawiajcie na temat kąpieliktóra może być fajną zabawą, ale należy pamiętać o najważniejszym – dokładnym umyciu się. Rodzic zadaje pytania dotyczące treści zawartych w opowiadaniu, np.
1. Jaki błąd popełniła Rudka podczas kąpieli?
2. Gdzie najchętniej ukrywają się PociakiSmrodziaki?
3. Co by się stało, gdyby Gąbucha nie pomogła Rudce?
4. Co oprócz Gąbuchy było potrzebne do mycia?
Następnie zabawcie się w projektanta łazienki. Dziecisame decydują, jak będzie wyglądała zaprojektowana przez nie łazienka. Jakie niezbędne do kąpieli produkty i przedmioty się w niej znajdą (mogą je dorysować: mydło, pralka, kosz na brudną bieliznę, szampon, gąbka, lampa, szafka, lustro, prysznic, kran przy wannie itd.). W załącznikach wysyłam gotowe materiały, z których można korzystać lecz zachęcam do samodzielnej twórczości ;)
Zadania dodatkowe:
Zabawa w pantomimę „A ja zawszę myję stopy, brzuch i szyję”
Rodzic pokazuje dziecku np. myję głowę; myję zęby, myję dłonie, myję kciuki itp. za pomocą pantomimy. Dziecko podejmuje próbę zgadywania o jaką część ciała chodzi – co myje rodzic. W ten sposób utrwalamy nazwy części ciała. Dobrze żeby rodzic wskazywał te części ciała mniej używane np. brew, kolano, pięta, biodro, bark itp. W trakcie zabawy może nastąpić zamiana ról. Dziecko pokazuje, a rodzic zgaduje
Malowanie bańkami mydlanymi
Przygotuj: miskę/głębszą tackę, kubek, słomkę, farbki, płyn/żel do mycia, białą kartkę
W kubeczku mieszamy małą ilość farby z wodą i dodajemy trochę żelu do kąpieli. Wstawiamy kubek z miksturą na tacę lub do miski i dmuchamy przez słomkę mocno, tak aby powstała piana. UWAGA: pilnujemy aby dzieci nie piły przez słomkę tylko dmuchały. Może tę czynność wykonać rodzic jeśli nie mamy pewności czy dziecko zastosuje się do polecenia. Bańki zaczną wychodzić z kubka (dlatego kubek powinien stać w misce lub na tacy) Przykładamy kartkę do baniek, które rozpryskują się na kartce zostawiając piękne ślady. Jeśli masz ochotę, to możesz przygotować np. trzy kubeczki z trzema kolorami. Dzięki czemu twoja praca będzie kolorowa. Kartkę zostawiamy do wyschnięcia. Miłej zabawy J
28.04.2020
Temat: Higiena nosa – katar i wirusy
Cele:
- Dziecko potrafi dokładnie wydmuchać nos.
- Dziecko rozumie konieczność wyrzucania brudnej chusteczki do kosza.
- Dziecko zna zasady ochrony innych osób przed rozprzestrzeniającymi się wirusami, gdy ma katar.
- Dziecko zna podstawowe zachowania mogące uchronić przed zachorowaniem.
Zabawa dydaktyczna „Misiu, nauczę cię jak wydmuchiwać nos”
Wprowadzenie:Porozmawiajmy z dzieckiem (załącznik pomocny do przeprowadzenia rozmowy):
- Po czym poznajemy, że mamy katar?
- Kiedy kichamy?
- Dlaczego nos produkuje „gile”?
- Co to znaczy – zarazić kogoś albo zarazić się?
- Jak wirusy wędrują od człowieka do człowieka?
MAŁY EKSPERYMENT: dzieci kładą na dłoni skrawki papieru i dmuchają buzią jak najmocniej, żeby przekonać się, że wirusy mogą daleko wędrować.
- Jak powinniśmy kichać, żeby nie zarażać innych? (Rodzic demonstruje, że kichamy w zgięcie łokcia)
Następnie zapraszamy do zabawy. Każde dziecko ma na kolanach misia. Rodzic wyjaśnia, że dziś dziecko nauczy misia, jak prawidłowo wydmuchać nos. Nie jest to takie proste, bo trzeba przestrzegać kilku zasad. Rodzic też uczy swojego misia (modelując zachowanie):
1. Rozkłada chusteczkę higieniczną.
2. Przykłada misiowi do nosa.
3. Zatyka delikatnie chusteczką jedną dziurkę i prosi misia, by dmuchał powietrze przez drugą dziurkę.
4. Powtarza tę czynność, zatykając drugą dziurkę nosa misia.
5. Składa chusteczkę i wyrzuca do kosza.
Rodzic wyjaśnia, jak ważna jest higiena nosa. Opowiada, że nos jest połączony z uchem i gardłem. Przez jego nieprawidłowe czyszczenie można się bardziej rozchorować. Dlatego podczas dmuchania zatyka się jedną dziurkę i nie dmucha się zbyt mocno. Następnie dziecko uczy swojego misia. Na koniec samo, za pomocą nowej chusteczki, czyści swój nos. Rodzic przypomina instrukcję: Zamknij buzię, przyłóż chusteczkę, zatkaj jedną dziurkę, dmuchaj, zatkaj drugą dziurkę, dmuchaj. Po skończonym zadaniu wszyscy wyrzucają chusteczki do kosza i idą umyć ręce, z nosa mogły się na nie przedostać wirusy.
Zadania dodatkowe:
Stemplowanie gąbką - Jak wyglądają wirusy?
Dzieci mają do dyspozycji farby plakatowe wylane na spodeczki i gąbkowy zmywak kuchenny pocięty na różne kawałki. Na kartce papieru stawiają stempelki, które przedstawiają ich wyobrażenia wirusów. Po wyschnięciu farby dorysowują dodatkowe elementy czarnymi mazakami.
Zagadki słowne
Rodzic czyta dzieciom zagadki, a one podają odpowiedzi:
Bywa kolorowa,
Jest też kwadratowa,
Gdy jej nie potrzeba
W kieszeni się chowa. (chusteczka)
Każdy go na buzi ma
I przez niego oddycha. (nos)
Kicham, kaszlę i mogę zarazić brata,
Bo ja dziś mam straszny… (katar)
Wycieram nią nos,
A czasem usteczka,
W kieszeni mojej mieszka
I nazywa się… (chusteczka)
Najpierw porządnie wydmuchasz nos
A potem się rozejrzysz – gdzie stoi… (kosz)
Jest na środku twarzy i nim oddychamy,
Ale się zatyka, kiedy katar mamy. (nos)
Materiały opracowane na podstawie inspiracji z:
- Czyściochowo.pl
- Przewodnik metodyczny „Olek i Ada” cz2
Pliki do pobrania: