Priorytety wychowawcze
PRIORYTETY WYCHOWAWCZE
obowiązujące w Przedszkolu Nr 80
"Królestwo Maciusia"
w Bydgoszczy
I Cel główny:
Osiąganie przez dziecko pełni rozwoju osobowego w sprzyjającym mu środowisku wychowawczym z udziałem najbliższych członków rodziny.
II. Cele szczegółowe:
- Nabywanie przez dziecko świadomości własnej roli w środowisku społeczno-kulturowym.
- Budowanie systemu wartości dziecka tak, żeby lepiej orientowało się w tym co dobre i co złe.
- Podmiotowe traktowanie dziecka z zachowaniem zasady dwupodmiotowości.
- Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
- Wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka.
III. Wspomagająca i ukierunkowująca rola przedszkola polega na pracy z wychowankiem w zakresie:
- Miejsce dziecka w grupie i społeczności przedszkolnej
- Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych, rozumienie samego siebie, rozróżnianie własnych uczuć oraz nastrojów, swoich zalet, słabości, nastrojów, pragnień, rozumienie różnic i podobieństw do innych ludzi, rozumienia swojego postępowania, uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowanie zachowań (inteligencja intrapersonalna):
- budowanie pozytywnego obrazu własnego „JA” i zaspokojenie poczucia bezpieczeństwa:
- akceptowanie siebie takim, jakim jestem,
- wiara w swój sukces i pozytywne nastawienie do podejmowanych działań,
- dzielenie się swoimi emocjami z innymi
Zdolność do rozumienia relacji międzyludzkich, a także cudzych uczuć, intencji, stanów psychicznych, rozumienia innych, ich zachowań, nastrojów, uczuć, motywacji (inteligencja interpersonalna):
- okazywanie pozytywnych emocji drugiej osobie,
- rozwijanie empatycznych zachowań.
Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wprowadzanie w kulturę bycia:
- znajomość swoich praw i obowiązków,
- przestrzeganie praw, obowiązków i przywilejów wynikających z życia społeczności przedszkolnej.
- Środowisko rodzinne dziecka
Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie:
- wyjaśnienie pojęć: rodzina, członek rodziny, rodzice, rodzeństwo, dom,
- kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie,
- wzmacnianie uczucia przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny,
- pamiętanie o uroczystościach rodzinnych i przygotowywanie prezentów,
- wspólne przeżywanie przyjemności i radości, tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
IV. W wyniku oddziaływań wychowawczych nasz przedszkolak uzyska następujące kompetencje:
- Z zakresu wiadomości:
- pozna schemat własnego ciała, własne i cudze emocje,
- zdefiniuje pojęcia abstrakcyjne: dobro, zło, szczęście, złośliwość,
- pozna kodeks postępowania,
- wzbogaci słownictwo związane z rodziną i najbliższym otoczeniem.
- Z zakresu umiejętności:
- nauczy się kierować swoim ciałem,
- rozpozna i nazwie emocje, określi przyczyny swoich stanów emocjonalnych
- zaplanuje swoje działanie i przewidzi skutki swojego postępowania,
- uszanuje indywidualność i odmienność w kontaktach z innymi dziećmi i dorosłymi,
- wejdzie w interakcje z innymi osobami, podejmie wspólne decyzje na drodze naradzania się i dyskutowania,
- będzie przestrzegało zawartych umów społecznych,
- będzie poprawnie komunikowało się z innymi.
3. Z zakresu postaw:
- dziecko będzie lubiane i otwarte, nastawione prospołecznie i empatycznie,
- będzie bardziej pewne siebie, asertywne,
- zrozumie innych, będzie troskliwe,
- będzie rozwiązywało problemy w sposób demokratyczny,
- odczuje silną więź z rówieśnikami i członkami rodziny.
V. Wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka.
- Organizowanie zajęć otwartych.
- Aktywny udział rodziców we wszelkiego typu imprezach i uroczystościach przedszkolnych i środowiskowych.
- Zachęcanie rodziców do aktywnego włączania się w życie przedszkolne: np. czytanie dzieciom literatury dziecięcej, wspólne przygotowanie piknikow, świąt grupowych itp.
- Zebrania z rodzicami, podczas których propagowane są referaty i materiały dotyczące wspierania wychowania i rozwoju dziecka przez rodziców.
- Działanie "Akademii Świadomego Rodzica" - możliwość uczestnictwa w spotkaniach wszystkich chętnych rodziców.
- Rozpowszechnianie ciekawych artykułów dotyczących wychowania i rozwoju dzieci (opracowanych przez nauczycieli lub przedruków) na stronie internetowej przedszkola.
- Indywidualne rozmowy z rodzicami na temat:
- postępów dziecka wyróżniających je wśród rówieśników,
- trudności rozwojowych i wychowawczych z dzieckiem,
- trudności adaptacyjnych,
- problemów dziecka z przyswojeniem wiadomości i opanowaniem zaplanowanych umiejętności,
- wszystkie tematy zainspirowane przez rodziców.
- Zachęcanie rodziców do wczesnej diagnozy specjalistycznej oraz do współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
VI. Rozwiązywanie trudności wychowawczych
- Wszystkie zachowania dzieci budzące niepokój nauczyciela są omawiane na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Nauczyciel rozmawia na temat niepokojących zachowaniach z rodzicem dziecka poszukując wspólnych rozwiązań.
- W przypadku poważniejszych trudności nauczyciel zobowiązany jest do nawiązania współpracy z pracownikami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
DZIECKO MA PRAWO
Prawa i wolności osobiste:
- prawo i do życia i rozwoju
- prawo do identyczności (godności i nietykalności osobistej)
- prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania
- prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym
- prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa
Prawa socjalne:
- Prawo do ochrony zdrowia
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego
Prawa kulturalne
- prawo do korzystania z dóbr kultury
- prawo do informacji
- prawo do znajomości swoich praw