Materiały do kształcenia zdalnego 22-23.06.2020 SÓWKI
22.06.2020
Cele (dziecko):
- Opowie o czym jest wiersz
- Ułoży chronologicznie ilustracje
- Utrwali zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji
Słuchanie wiersza Teresy Błaszczyk pt. „Bezpieczne wakacje” (załącznik)
Rodzic czyta wiersz i na zakończenie prosi, aby dziecko spróbowało określić, o czym wiersz opowiada. Następnie prowadzący układa na podłodze ilustracje z zasadami bezpiecznego zachowania (w przypadkowej kolejności) i prosi, aby dziecko przez chwilę się im przyjrzało. Wyżej układa w kolejności karty z cyframi od 1 do 6 i wyjaśnia, że w trakcie czytania wiersza będzie robił przerwy i w tym momencie dziecko będzie mogło umieścić pod odpowiednią cyfrą obrazek ilustrujący zasadę, o której mowa w wierszu.
Na koniec rodzic losuje kartki z zapisanymi zasadami i odczytuje je na głos, a dziecko wskazuje ilustrację, pod którą powinien znaleźć się ten napis:
1 Na wycieczce trzymaj się zawsze blisko swojej grupy!
2Kiedy wyruszasz w podróż autem, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa!
3 Chroń głowę i skórę przed słońcem. Do wody wchodź tylko pod opieką dorosłych!
4 Przed wyjściem do lasu załóż odpowiedni strój i użyj środków odstraszających kleszcze i owady!
5 W górach zachowuj się cicho i zostaw po sobie porządek!
6 Gdy wybierasz się na rower lub wrotki, zawsze zakładaj kask i ochraniacze!
Bezpieczne wakacje
(Teresa Błaszczyk)
Lato, słońce, wiatr i woda –
wakacyjny czas!
Morze, góry i przygoda
nic nie zatrzyma nas!
Na wycieczkę wyruszamy.
Łatwo zgubić się w tym tłumie.
– Od grupy się nie odłączamy!–
To przedszkolak już rozumie. (1)
Podróż autem planowana? –
więc dokładnie zapnij pasy,
byś bezpiecznie mógł pokonać
kilometry długiej trasy. (2)
Latem w słońcu ziemia cała,
czasem niebo zsyła żar.
Ty weź czapkę, krem do ciała –
poznaj plażowania czar!
Gdy nad wodą wczasujemy,
co dzień czeka kąpiel, plaża.
Nie wchodź jednak sam do wody,
bo nieszczęście też się zdarza.
Z mamą, z tatą pływaj śmiało,
ciesz się słońcem i przygodą,
lecz powtarzam z mocą całą:
– Nie ma żartów z wielką wodą! (3)
Szumu drzew chciałbyś posłuchać? –
Na wędrówkę idź w głąb lasu,
lecz dokładnie okryj kostki,
by nie było ambarasu.
Na komary, osy, kleszcze
miej baczenie! – uwierz mi!–
więc olejkiem się zabezpiecz,
by spokojnie dalej iść. (4)
Kiedy w górach będziesz wreszcie,
patrz na skały, zieloności –
i pamiętaj, że tu jesteś
tylko chwilę gór tych gościem.
Wędruj nad potokiem cicho,
wsłuchuj się w melodię gór.
Nie krzycz – bo obudzisz licho.
Nie śmieć – bo rozgniewasz bór.(5)
Chcesz pojeździć na rowerze?
Może włożyć rolki, wrotki? –
Nie zapomnij o swym kasku.
Wkładaj szybko, ten nowiutki!
Tam – na ścieżce rowerowej –
z tobą wiatr i słońca blask...
W ochraniaczach jest bezpieczniej –
jedziesz śmiało, błyszczy kask! (6)
Lato, lato nie trwa wiecznie,
choć byś chciał zatrzymać czas.
Baw się dobrze, lecz bezpiecznie,
czy to morze, góry, las.
Zadanie dodatkowe:
Zabawa klasyfikacyjna „Kuferek bezpieczeństwa” (załącznik)
W kuferku umieszczamy obrazki, które dziecko losuje i dopasowuje do konkretnych ilustracji przedstawiających zasady bezpieczeństwa podczas wakacji. Za każdym razem, kiedy dziecko umieszcza obrazek obok ilustracji, wyjaśnia, dlaczego jego zdaniem pasuje do tej zasady:
Na wycieczce trzymaj się zawsze blisko swojej grupy!
(kamizelka odblaskowa);
Kiedy wyruszasz w podróż autem, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa!
(fotelik dziecięcy z pasami bezpieczeństwa);
Chroń głowę i skórę przed słońcem. Do wody wchodź tylko pod opieką dorosłych!
(czapka z daszkiem, krem z filtrem);
Przed wyjściem do lasu załóż odpowiedni strój i użyj środków odstraszających kleszcze
i owady!
(kurtka z kapturem, buty zakrywające kostkę);
W górach zachowuj się cicho i zostaw po sobie porządek!
(zgniecione butelki w worku na śmieci; dziecko pokazujące gest uciszania);
Gdy wybierasz się na rower lub wrotki, zawsze zakładaj kask i ochraniacze!
(kask ochronny, ochraniacze na łokcie i kolana).
23.06.2020
Cele (dziecko):
- Nazywa przedmioty
- Wymyśla własne historie lub bajki
- Mówi posługując się zdaniami złożonymi
Zabawa kreatywna „wakacyjna opowieść”
Dziecko wylosuje ze skrzyni przedmiot i podejmie próbę opowiedzenia wymyślonego fragmentu historii (musi użyć w historii wylosowanego przedmiotu). Następnie dziecko losuje kolejny przedmiot i kontynuuje opowieść. Zabawa trwa tak długo aż uda się ułożyć całą historię lub skończą się przedmioty w skrzyni. Do skrzyni można włożyć np. czapkę, mapę, monetę, kamyk, butelkę z wodą itp.
Zadanie dodatkowe:
Ćwiczenia grafomotoryczne (załącznik)
Odszukaj w książce lub wydrukuj kartę pracy. Rysuj po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie Dokończ rysować ryby według wzoru. Pokoloruj je.
Praca techniczna „Łódka” (załącznik)
Przygotuj kartkę papieru. W załączniku znajdziesz instrukcję składania łódki. Spróbuj nauczyć się, jak krok po kroku złożyć łódkę. W trudniejszych momentach poproś rodzica o pomoc. Wykonaną łódkę możesz użyć do zabawy w wodzie. Zobacz czy tonie, czy unosi się na wodzie. O swoich wnioskach z obserwacji opowiedz rodzicowi.
Pliki do pobrania: