Materiały do kształcenia zdalnego 14-16.04.2020 SÓWKI

Opublikowano: 2020-04-10 12:03, Numer artykułu: 24717

Zaczynamy nowy blok tematyczny:

Nasza planeta Ziemia niech w wysypisko się nie zmienia!

 

14.04.2020

Zajęcia: mowa

Cel:

  • Poszerzanie wiedzy na temat ochrony środowiska
  • Kształtowanie postaw proekologicznych
  • Kształtowanie umiejętności wychwytywania najważniejszych informacji z materiałów dydaktycznych

Film edukacyjny „Ekologiczny dom” – tworzenie kodeksu „Przyjaciel planety Ziemi”

Dziecko w skupieniu obejrzy film. Opowie o czym on był. Scharakteryzuje (ustnie) rodziny Brudasińskich i Ekomalińskich. Na podstawie filmu wymieni, jak dbać o środowisko i wspólnie z rodzicem ustali co to znaczy „być eko”. Dziecko narysuje kodeks „Przyjaciela planety Ziemia”. Mogą to być małe rysunki lub symbole i opowie o swojej pracy rodzinie.

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Zadania dodatkowe:

Ćwiczenie na spostrzegawczość wzrokową – karta pracy (załącznik-sprzątamy las)

Zadanie można wykonać przed komputerem bez drukowania karty pracy. Dziecko odszukuje na obrazku przedmioty, które nie powinny być pozostawione w lesie i nazywa je. Następnie liczy ile śmieci danego rodzaju znalazł.

Segregowanie śmieci w domu

Wspólnie z rodzicami porozmawiajcie o tym czy u was segreguje się śmieci i jakie są zasady. Jeśli jest w domu jakaś butelka plastikowa, papierek po cukierku czy inny śmieć niech Rodzice zaangażują najmłodszych by też dokonywali segregacji. 

15.04.2020

Zajęcia: muzyka

Cel:

  • Kształtowanie wrażliwości muzycznej
  • Tworzenie improwizacji ruchowej
  • Utrwalanie wiedzy na temat segregacji śmieci

Nauka piosenki „Świat w naszych rękach”

Po wysłuchaniu piosenki porozmawiajcie o niej. O czym jest, co jest w niej ważnego, jaki jest jej nastrój, czy jest szybka czy wolna? Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa „recykling”. Zachęćmy dziecko do swobodnego tańca przy piosence, później możecie spróbować ułożyć kroki do refrenu i wspólnie razem się bawić

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE&list=RDiNJeMifYcL4&index=12

tekst piosenki:  „Świat w naszych rękach”

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

Więc dorośli oraz dzieci

Posłuchajcie

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat 

 

Zadania dodatkowe:

Zadanie utrwalające wiedzę o segregacji – „posegreguj śmieci” (załącznik-segregacja)

Dziecko wciela się w rolę eksperta od segregacji. (Może się przebrać w kostium, mieć wskaźnik -potraktujcie to jako zabawę J) Przed monitorem komputera/laptopa ustawia się i opowiada Mamie lub Tacie, gdzie należy umieścić dany śmieć – wskaźnikiem pokazuje śmieci, a potem odpowiedni kolor pojemnika (w ten sposób nie musicie drukować karty pracy). W dalszym ciągu zachęcam do angażowania dzieci w domową segregację śmieci J

Ćwiczenia grafomotoryczne – załącznik „szlaczki”

Wersja z drukarką –wydrukuj kartę pracy. Weź ołówek/pisak/kredkę/długopis i pisz po śladzie bez odrywania ręki następnie spróbuj kontynuować szlaczek

Wersja bez drukarki – na kartce w linie rodzic pisze początek szlaczka, a dziecko samodzielnie kontynuuje pisanie

 

16.04.2020

Zajęcia: techniczno-plastyczne

Cel:

  • Wykorzystywanie pojęcia recyklingu w praktyce
  • Tworzenie przestrzennych prac techniczno - konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów

Praca techniczno-konstrukcyjna „ekologiczne instrumenty”

Wprowadzenie: Na początku porozmawiajmy, co to jest recykling. Rodzic wyjaśnia dziecku poniższe pojęcie:

„Recykling - to system czynności i procesów, zmierzający do odzyskania i ponownego wykorzystania odpadów komunalnych, przy jak najmniejszym wkładzie energetycznym. Podstawą recyklingu jest właściwa selekcja odpadów, a następnie ich przetworzenie na nowe produkty i wykorzystanie w maksymalnym stopniu (źródło: https://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/recykling).”

Poszukajcie w domu różnych przedmiotów, z których stworzycie ekologiczne instrumenty. Mogą to być pudełka, butelki, puszki, sznurki, gumki recepturki, papier, gazety, koraliki itp. W załącznikach wysyłam kilka zdjęć instrumentów oraz innych pomysłów recyklingu.

Rodzic pomaga w zamocowaniu elementów lub klejeniu. Gdy stworzycie ekologiczny instrument, a może nawet kilka instrumentów zapraszam Was do grania przy naszej nowej piosence „Świat w naszych rękach” wg waszych pomysłów. Miłej zabawy!

Zadania dodatkowe:

„Labirynt” (załącznik)

Doprowadź postacie do odpowiednich pojemników. Każdą drogę rysuj innym kolorem kredki

Ekologiczna kolorowanka (załącznik)

Pokoloruj obrazek według własnego pomysłu. Pamiętaj aby prawidłowo trzymać kredkę i dbaj o estetykę pracy

 

Zajęcia zostały opracowane na podstawie inspiracji z:

 

17.04.2020

 

Zajęcia: zabawa badawcza/eksperyment

 

Cel:

 

  • Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • Propagowanie postawy ekologicznej

 

Zabawa badawcza - „Nie wrzucajmy powietrza do kosza”

 

Gromadzimy puste plastikowe butelki po napojach (dobrze by było żeby były tej samej pojemności) Przygotuj dwa kosze lub dwa worki na śmieci. Rodzic prosi aby dziecko „wyrzuciło” butelki do kosza/worka (niezgniecione). Pytamy się, czy dużo butelek się zmieściło w koszu? Ile – przeliczamy. Następnie prosimy dziecko, aby zgniotło butelki najbardziej jak się da (można mu pomóc) i ponownie „wyrzuca” do kosza/worka. Sprawdzamy, ile teraz butelek się zmieściło – przeliczamy i porównujemy. Zapytajmy dziecko dlaczego za drugim razem zmiesiło się więcej butelek? (to będzie nasz wniosek)

 

Dla osób, które nie mają możliwości przeprowadzenia zabawy badawczej dołączam w osobnym e-mailu filmik z nagraniem tego eksperymentu.

 

 

 

Zadania dodatkowe:

 

Układanie rytmów – zabawa matematyczna z wykorzystaniem kolorowych zakrętek

 

Rodzic jako prowadzący układa początek rytmu: np. czerwony, niebieski, czerwony, niebieski...

 

 

 

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „butelkowe kręgle”

 

Kręgle (butelki po napojach) ustawiamy na planie trójkąta. Za pomocą sznurka/skakanki wyznaczamy linię w odległości zależnej od możliwości dziecka. Piłką dziecko stara się strącić jak najwięcej kręgli J Jeśli gracie z rodzeństwem lub rodzinnie możecie zapisywać punkty i zliczać je (dodatkowo mamy tu naturalną sytuację edukacyjną o charakterze matematycznym)

 

 

 

Miłej zabawy!