Koncepcja pracy przedszkola
Koncepcja pracy Przedszkola nr 80 „Królestwo Maciusia" w Bydgoszczy
rok szkolny 2021/2022
Podstawowe zagadnienia:
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016- Prawo Oświatowe (Dziennik Ustaw Poz. 59/2017),
- Ustawie o Systemie Oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- Statucie Przedszkola,
- Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. poz. 1658)
Źródła opracowania koncepcji:
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.
Preferując wysoką jakość pracy, opartą na ścisłej współpracy z Rodzicami i środowiskiem zapewniamy dzieciom poczucie bezpieczeństwa, warunki pełnego rozwoju osobowego oraz uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym. W wyniku samooceny określono wnioski, na podstawie których opracowano specyfikę przedszkola oraz wskazano kierunki dalszych działań.
Charakterystyka przedszkola:
Przedszkole nr 80 „Królestwo Maciusia” w Bydgoszczy powstało 01.09.1990r. Przedszkole usytuowane jest w dzielnicy Bocianowo w pobliżu śródmieścia. Mieści się w wolno stojącym, dużym budynku.
W przedszkolu funkcjonuje 8 oddziałów przedszkolnych. W rok szkolnym 2021/2022:
- grupa I - dzieci 3– letnie „Słoneczka",
- grupa II - dzieci 3-4– letnie – „Sówki",
- grupa III - dzieci 4– letnie – „Pszczółki”,
- grupa IV - dzieci 5– letnie – „Motylki”,
- grupa V - dzieci 6- letnie – "Żabki”,
- grupa VI - dzieci 5- letnie – „Biedronki”,
- grupa VII - dzieci 3-6 – letnie "Wiewiórki”,
- grupa VIII – dzieci 6– letnie „Misie”
Specyfika przedszkola:
Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego "Kocham Przedszkole" autorstwa Mirosławay Pleskoty i Agnieszki Staszewskiej-Mieszek wydanego przez wydawnictwo WSiP zgodny z potrzebami określonymi na podstawie przeprowadzonych badań oraz program edukacji przedszkolnej w grupach anglojęzycznych realizujących innowację pedagogiczną "Angielski na co dzień"
W ofercie edukacyjnej znajduje się zajęcia dodatkowe – zajęcia umuzykalniające, taniec, język angielski, kółko doświadczeń i eksperymentów, zajęcia biblioteczne, a także zajęcia logopedyczne prowadzone przez PPP.
Oferta edukacyjna przedszkola w pełni zaspokaja potrzeby dzieci.
Przedszkole prowadzi działania proekologiczne, prozdrowotne, logopedyczne, opiekuje się dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwija zdolności i zainteresowania, kształci postawy społeczne, promuje umiejętności dzieci w środowisku lokalnym, dba o całościowy rozwój dziecka oraz wzbogaca formy współpracy z rodzicami. Przedszkole rozwija zainteresowania muzyczne, plastyczne, ruchowe i artystyczne poprzez kąciki zainteresowań, wycieczki, występy, konkursy, spotkania z ciekawymi ludźmi.
Przedszkole realizuje również nowatorskie rozwiązania. Są to innowacje pedagogiczne:
- „Kształtowanie postaw społeczno – moralnych dzieci w wieku przedszkolnym przez kontakt z książką”
- „Rozwijanie aktywności poznawczej dziecka poprzez obcowanie ze sztuką”
- Międzyprzedszkolny Projekt Ekologiczny pt. „Leśna skrzynia”
- Międzyprzedszkolny Projekt „Wędrująca skrzynia bajek”
Oferta programowa realizowana w przedszkolu jest modyfikowana na podstawie wiedzy wynikającej z diagnozy rozwoju dzieci prowadzonej przez nauczycieli oraz na podstawie obserwacji dokonywanych przez dyrektora w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także na prośbę rodziców. Znajduje to potwierdzenie w dokumentach prowadzonych badań, nadzoru pedagogicznego, przebiegu nauczania, współpracy z rodzicami.
MISJA PRZEDSZKOLA:
Błędy popełniane przez wychowanków traktujemy jako źródło informacji i inspiracji do udoskonalenia procesu edukacyjnego.
Tworzymy atmosferę przyjazną dzieciom, aby miały możliwość radosnego przeżycia każdego dnia, a rodzice satysfakcję z pobytu dziecka w przedszkolu.
Nasza praca jest ukierunkowana na tolerancję, poszanowanie godności dzieci, rodziców i pracowników przedszkola.
Każdego wychowanka traktujemy indywidualnie, wspomagając jego rozwój zgodnie z wrodzonym potencjałem.
Dbamy o bezstresowe przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.
Nasze priorytety to:
Bawimy się i uczymy obcując ze sztuką
- Stwarzanie klimatu zaufania, bezpieczeństwa i akceptacji samego siebie
- Stwarzanie warunków sprzyjających osiągnięciu równowagi i harmonii w kontaktach z innymi ludźmi, otoczeniem społecznym i przyrodniczym
- Stwarzanie warunków sprzyjających wyzwalaniu aktywności twórczej dziecka oraz radości tworzenia,
- Wzbogacenie wiedzy i przeżyć poprzez kontakt ze sztuką
- Stymulowanie i indywidualne oddziaływanie rozwijające technikę wypowiedzi plastycznych, muzycznych i ruchowych dzieci
- Umożliwienie poznawania zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej wybranych regionów Polski
Cele i zadania główne:
- Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
- Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego działalności:
-kształtowanie postawy w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym i społecznym,
-kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć),
-nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą.
- Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru (dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania)
- Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku.
Cele szczegółowe:
1.Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań.
2.Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.
3.Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju dziecka
4.Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.
5.Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się.
6.Nauka przez aktywne działanie.
7.Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,
8.Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
9.Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności i niezależności od dorosłych.
10.Okazywanie sobie wzajemnej pomocy
Kryteria sukcesu:
- Każde dziecko ma poczucie własnej wartości i wyjątkowości
- Każdy nauczyciel wykazuje się kreatywnością
- Przedszkole organizuje konkursy wewnątrzprzedszkolne, międzyprzedszkolne, miejskie i wojewódzkie
- Organizuje formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli
- Powstają zbiory publikacji własnych oraz scenariuszy zajęć
- Aktywnie działa Rada Rodziców
- Aktywnie działają zespoły nauczycielskie
- Występuje ścisła współpraca wszystkich organów przedszkola ze środowiskiem oraz z instytucjami użyteczności publicznej
- Wdrażane i kontynuowane są innowacje pedagogiczne oraz projekty
- Opracowywane są Bydgoskie Granty Oświatowe
- Doposażono placówkę w rzutnik multimedialny
Absolwent naszego przedszkola jest:
- Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:
- często zadaje pytania chcąc zaspokoić swoją ciekawość,
- przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania
- osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności i sprawności
- Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:
- dba o swe zdrowie, higienę osobistą, wygląd
- stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób
- Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:
- szanuje własność swoją i cudzą
- nie kłamie
- Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:
- zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania
- nie używa brzydkich słów, szanuje innych ludzi.
- Przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej, co oznacza, że:
- jest dojrzały społecznie
- odporny emocjonalnie
- zmotywowany do nauki w szkole podstawowej
Zasady pracy:
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
1.Zasada indywidualizacji
2.Zasada integracji
3.Zasada wolności i swobody działania
4.Zaspakajanie potrzeb dziecka
5.Zasada aktywności
6.Organizowania życia społecznego
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wymienionych metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
Metody:
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy, miedzy innymi:
- prof. E.Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,
- kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia,
- pedagogika zabawy „Klanza „ – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
- muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne , odpoczynek dzieci,
- Techniki Freineta ,
- metody aktywne : gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów, gimnastyka twórcza R. Labana i K. Orffa, techniki parateatralne ( zabawy w teatr),
- elementy metody Rocławskiego - przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- technika mandali głownie w zajęciach i zabawach plastycznych.
Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja i poszanowanie praw naszych wychowanków. Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU:
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
- nasze cele wychowania i nauczania
- działania zorientowane na dziecko,
- aktualne pory roku,
- święta i uroczystości
- tradycje przedszkola (kalendarz imprez)
Formy pracy z wychowankami:
- zbiorowa
- indywidualna jednolita
- indywidualna zróżnicowania
- grupowa jednolita
- grupowa zróżnicowania
Koncepcja została opracowana przez zespół w składzie:
mgr K. Janicka, mgr P. Kozłowska, mgr R. Sowa